RSS

Thursday, February 11

RAUDATUL QULUB

ALHAMDULILLAH..RAUDATUL QULUB TELAH BERMULA....

Pada malam 9hb Februari 2010, hari selasa, beliawanis PEMBINA telah memulakan kuliah pengisian yang dinamakan RAUDATUL QULUB..dimana kuliah ini akan berjalan setiap minggu pada waktu malam. Setakat ini kuliah ini dijalankan di Surau Teratai UiTM pada pukul 8.30mlm - 9.30 mlm..

Kuliah yang dijalankan baru-baru ini berkisarkan tentang "VALLENTINE DAY" .Dimana tarikh 14 FEBRUARY setiap tahun adalah hari yang tidak akan di tinggalkan oleh para belia masa kini untuk meraikan bersama pasangan cintan-cintun masing-masing.na'uzubillahiminzalik..

kuliah ini telah disampaikan oleh Dr. Syarifah @ kak syaf. Beliau merungkaikan topik tersebut dengan menarik sekali..byk isu yang dikupas oleh kak syaf. peserta yang menghadiri kuliah tersebut seramai 13 orang yg terdiri daripada pelajar dan seorang pensyarah UiTM.

Apa yang boleh saya katakan di sini adalah sekiranya kita selaku umat Islam meraikan hari tersebut seolah-olah kita meraikan kejatuhan umat Islam kerana seperti yang telah kita maklum ,hari tersebut adalah hari kematian umat islam beramai-ramai di kerajaan Granada(Andalusia),zaman kerajaan Umaiyyah.Kisah yang sangat menyedihkan kerana apa yang diceritakan oleh kak syaf,pembunuhan itu berlaku di dalam sebuah kapal yang membawa orang-orang islam keluar dari bandar granada selepas orang Rom menawan Andalusia.Lalu kapal itu dibakar..dan Al-Hambra(sebuah masjid) telah ditukar menjadi gereja.Dari luar bentuknya memang sebuah masjid..tetapi isi dalam bangunan tersebut adalah ia sebuah gereja..

Selain itu, Kak syaf ada menyentuh sedikit bab pergaulan antara lelaki dan perempuan dan mengeluarkan persoalan kepada peserta..'boleh ke kita couple?..macamana nak kahwin kalau tak bercinta dulu?..alhamdulillah ada peserta yang menjawab bahawa tidak boleh couple kerana ia boleh mengundang banyak maksiat dan lebih lagi kepada zina hati dan sebagainya.Cinta boleh dipupuk selepas berkahwin walaupun tidak bercinta sebelum berkahwin kerana kita sangat yakin dengan Ketentuan Allah.Apa yang penting untuk mendapat pasangan yang baik adalah kita berusaha utk menjadi muslim yang baik, berusaha melawan hawa nafsu utk mengamalkan Islam Keseluruhannya..

kuliah tamat pukul 10.30 mlm setelah selesai solat Isyak berjemaah,.

p/s..gambar kuliah akan disusuli kemudian..tak sempat copy dalam komputer sebab amik ngn handpone..

akhwat jgn lupa kita kena wat riadah petang ye..


wassalam..

1 comment:

Azila said...

assalamualaikum..
mcm seronok je...
nk dtg tp malam pulak program nya,,

moga dpt dikongsi setiap pengisian dr Raudatul qulub di blog ini

Post a Comment