RSS

Wednesday, April 8

al wajibat aktharu minal waqt

Bismillah..
Salam Sayang buat semua pembaca..

Semoga kita semua sentiasa berada dalam limpahan kasih sayang Allah, dilindungi dalam lingkungan ukhuwah yang setanding dengan ikatan ukhuwah para sahabat Rasulullah s.a.w.. amiin.. sesungguhnya nikmat ukhuwah yang dikurniakan adalah antara nikmat2 yang tak terperi nilainya.. lalu tuntutan untuk tetap menjaganya juga ditegaskan di dalam ayat2 suci Al-Qur'an..

bukan ukhuwah topik utama hari ini.. tapi ana mahu utarakan satu isu sebagai pembakar semangat para pejuang2 cilik agama Allah ini..

kita lihat dia...

Alangkah bertuahnya adik Nik Nur Madihah yang terpilih Allah untuk menjadi seorang pelajar cemerlang sekaligus mengharumkan nama ibu bapanya, agamanya, keluarganya... menjadi qudwah hasanah dan inspirasi bagi insan-insan yang mahu berjaya sepertinya.. ana kagum dengan keupayaannya untuk gah mengatakan "kejayaan dunia haruslah seiring dengan kejayaan akhirat"..

Kita, yang mengimani bahawa setiap kita yang membantu di jalan Allah pasti akan mendapat bantuan Allah di saat-saat kita sangat memerlukan.. Bahkan Allah itu sangat hampir dengan kita umpama hampir dengan urat leher kita.

Akhawat yang ana kasihi. suasana kita dalam musim exam yang menjerut batang-batang leher kita untuk tetap teguh bertahan menelaah pelajaran di kala teman-teman serumah membuai mimpi-mimpi indah, tidak sekali-kali lari dari pemerhatian Allah. di saat mata terkedip-kedip menahan mengantuk, di kala kepala terlentok ke kanan ke kiri, lengan yang menjadi bantal mengalas kepala.... semua itu Allah perhatikan!!

Akhwat yang dirahmati, kita mungkin lain dari kawan-kawan kita yang lain. kesibukan kita tak sama sekali sama dengan kesibukan mereka.. kita tak punya masa untuk berjalan-jalan bersama kawan-kawan di shopping complex membeli baju-baju baru, kita tak punya waktu untuk menghabiskan sisa-sisa remaja di panggung-panggung wayang!

Bahkan, akhawat, Insya-Allah, Allah sedang memuliakan kita kerana komitmen yang kita galas ini. amin.. amin.. amin..!!!

mungkin bebanan yang menimpa makin terasa. assignment yang perlu disiapkan, revision yang terbengkalai, nota-nota yang belum dikemaskinikan... tarikh-tarikh final exam yang semakin menghampiri!!!

akhawat, "He never burden someone with something they couldn't handle"

berimanlah! selagi niat yang kita labelkan dalam hati tetap terpampang "Lillahi Ta'ala"... Insya-Allah, Dia tak pernah terlepas pandang!!

berusahalah Akhawat sekalian.. kita adalah kuda-kuda perang yang lincah di medan tarbiah dan di medan Ijazah.. amin.. rabbuna yusahhil...!!

sekalipun 24/7 tenaga kita terpaksa dikerahkan, siangnya di medan jihad ta'lim, malamnya jihad da'wah, hujung minggunya jihad tarbiah... bergembiralah selagi masa-masa kita tetap diisi perkara-perkara yang membawa kebaikan di dunia dan di akhirat...

Baina al-Ijazah wa Risalah: Risalah itu matlamat, Ijazah itu wasilah.. jadi nak tak nak, dua-dua sangat di PERLU kan!!!

Berusahalah!!!!! lalu bertawakkallah... semoga Allah tetap mengganjari yang terbaik buat kita...

Insya-Allah...

2 comments:

Azila said...

salam..membina semangat bila baca...

"setiap kita yang membantu di jalan Allah pasti akan mendapat bantuan Allah di saat-saat kita sangat memerlukan"

"Risalah itu matlamat, Ijazah itu wasilah.. jadi nak tak nak, dua-dua sangat di PERLU kan!!!"

Nahl said...

ALLAHUAKBAR!!!! Satu kata-kata yang menyentak jiwa ana!!!
Terlalu lemah ana dalam mengharungi mehnah ujian Ilahi sedangkan sesuatu yang manis telah dijanjikan...
Terlalu lemah diri ini...Kena banyak muhasabah diri..terlalu berat bahu menadah dosa-dosa..

Post a Comment